Hamzah Awang Amat sebenarnya merupakan
nama yang agak asing pada diri saya. Sememangnya, saya berasa diri ini
sangat jahil kerana tidak mengenali tokoh ternama ini. Namun, apabila
sepanjang hari membaca beberapa bahan tentang tokoh ini dalam usaha
menyiapkan sebuah buku (yang sepatutnya telah lama disiapkan), timbul
kekaguman terhadap beliau.
Tokoh kelahiran, Tumpat, Kelantan ini
rupa-rupanya seorang dalang yang amat terkenal. Minatnya yang mendalam
dalam seni tradisi wayang kulit menyebabkan beliau tidak pernah jemu
untuk mempelajari segala-galanya tentang seni tersebut. Walaupun telah
berguru dengan beberapa tokoh terkenal dan mempunyai kumpulannya
sendiri, iaitu Kumpulan Seri Setia, beliau masih berasakan itu tidak
mencukupi. Oleh sebab itu beliau berguru pula dengan Awang Lah Pandak,
seorang dalang terkemuka dalam seni wayang kulit tradisi, pada tahun
1962.
Selain menjadi dalang, beliau juga mampu
mengukir patung wayang yang diperbuat daripada kulit lembu di samping
mencipta alatan seperti serunai, gedombak dan gendang. Kerana
kemampuannya itu, beliau turut mendapat tempahan daripada dalang-dalang
yang lain. Malah beliau juga sering menjadi pakar rujuk Kementerian
Kebudayaan dalam hal-ehwal wayang kulit tradisional. Kepakarannya
menyebabkan beliau banyak ke luar negara seperti Eropah, Amerika, Rusia,
Hong Kong, dan Burma.
Yang lebih mengagumkan, walaupun hanya
menerima pendidikan formal setakat sekolah rendah, Hamzah berjaya
membawa teater tradisional ini ke menara gading. Beliau pernah
ditawarkan menjadi tenaga pengajar tetap di Universiti Sains Malaysia
(USM) pada tahun 1977. Tawaran itu ditolaknya kerana komitmennya dengan
seni wayang kulit, tetapi beliau menerima tugas tersebut secara sambilan
kerana menyedari kepentingan seni tradisional untuk warga kampus. Dan
beliau telah mengajar di universiti itu selama 17 tahun. Beliau juga
pernah menjadi pensyarah di Akademi Seni Kebangsaan. Ramai pelajar
peringkat doktor falsafah dari dalam dan luar negara menjadi muridnya.
Perjuangannya untuk menghidupkan
kesinambungan seni teater tradisi wayang kulit sebagai khazanah warisan
seni negara menyebabkannya dianugerahi gelaran Seniman Negara pertama
dalam Anugerah Seni Negara pada tahun 1993 daripada Yang di-Pertuan
Agong. Beliau turut diiktiraf sebagai anak Malaysia pertama menerima
Hadiah Kebudayaan Asia Fukuoka 2000, Jepun menerusi kategori Hadiah
Kesenian dan Kebudayaan. Baginya, “Hadiah ini pada hakikatnya untuk
negara Malaysia tercinta dan dalam membangunkan kesenian tradisional, ia
perlu dilakukan secara bersungguh-sungguh dan penuh perasaan serta
bertanggungjawab.”
Pemergiannya ke rahmatullah pada 1
Januari 2001 merupakan satu kehilangan besar kepada negara. Sebagai
dalang yang mencintai seni dan keazaman yang tinggi untuk memartabatkan
seni tradisi ini, nama Hamzah Awang Amat sewajarnya diangkat sebagai
tokoh seni yang gemilang. Sesungguhnya, pendidikan yang tinggi bukan
kayu pengukur tentang kearifan seseorang, malah kesungguhan dan
kerajinan menimba ilmu dan menyebarkannya kepada orang lain mampu
memartabatkan diri seseorang. Itulah Pak Dalang negara Malaysia, Hamzah
Awang Amat.
No comments:
Post a Comment